Podpis kwalifikowany przy ubieganiu się o pracę – kiedy jest potrzebny?

Wydawałoby się, że proces ubiegania się o pracę jest doskonale znany chyba wszystkim dorosłym. Sposobów jest całe mnóstwo. Najczęściej należy złożyć stosowne dokumenty przez dedykowany system, można je także wysłać mailowo w odpowiedzi na dane ogłoszenie, a czasem kontaktuje się z nami rekruter zainteresowany konkretnymi umiejętnościami i doświadczeniem. W pewnych przypadkach niezbędne jednak okazuje się posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Kiedy wymagany jest podpis kwalifikowany przy ubieganiu się o pracę?

Po co podpisywać dokumenty rekrutacyjne podpisem kwalifikowanym?

Przede wszystkim rekruter zyskuje pewność, że dokumenty, które otrzymał, zostały faktycznie złożone przez osobę aplikującą na dane stanowisko. Podpis kwalifikowany jest rejestrowany wyłącznie na jedną, konkretną osobę, która wcześniej musi poddać się weryfikacji przy pomocy dowodu osobistego. Takie działanie zapobiega wysyłaniu dokumentów przez osoby postronne. Choć wykonywanie głupich żartów jest zjawiskiem marginalnym, to jednak istnieje. Elektroniczne podpisywanie niesie również korzyść dla drugiej strony – osoby rekrutowanej. Zapobiegnie przypadkowym pomyłkom, na przykład przy zbieżności nazwisk, da gwarancję niezmienności wysyłanego CV oraz zwiększa prestiż w oczach potencjalnego pracodawcy. Zyskują więc obie strony. W rzeczywistości jednak bardzo często nie wymaga się podpisu kwalifikowanego, za wyłączeniem kilku przypadków.

Podpis kwalifikowany przy ubieganiu się o pracę – kiedy jest wymagany?

Istnieje pewna liczba instytucji, gdzie elektroniczne złożenie dokumentów rekrutacyjnych jest możliwe jedynie po złożeniu na nich odpowiedniego podpisu kwalifikowanego. Podkreślamy tutaj, że musisz zakupić certyfikat kwalifikowany. Tańsze i niekwalifikowane odpowiedniki sprawią, że rekruterzy odrzucą kandydaturę już na etapie sprawdzania niezbędnych formalności. Gdzie należy spodziewać się obowiązkowego zastosowania e-podpisu? Z pewnością przy rekrutacji do:

  • wszystkich Ministerstw,
  • spółek Skarbu Państwa przy wysokich stanowiskach,
  • urzędów,
  • stanowisk zaufania publicznego.

Widać więc pewną prawidłowość. Im bardziej wymagające stanowisko w newralgicznych instytucjach, tym bardziej podpis kwalifikowany jest pożądany, a nawet obowiązkowy.

Nie mam podpisu kwalifikowanego – i co dalej?

A co w przypadku, kiedy chcesz zgłosić się na rekrutację w jedno z wyżej wskazanych miejsc, a nie masz podpisu kwalifikowanego? Czy to dyskwalifikuje już na starcie Twoją osobę? Na szczęście nie. Konieczne jest jednak dostarczenie osobiste dokumentów lub ewentualnie skorzystanie z usług Poczty Polskiej. Nie można wówczas zapomnieć, że każdą kartę papieru musisz odręcznie podpisać. Oznacza to, że musisz poświęcić sporo czasu, a często i pieniędzy, by móc w ogóle rozpocząć rekrutację. Według nas szybciej i prościej byłoby zakupić odpowiedni do Twoich potrzeb certyfikat, dzięki któremu wszystkie niezbędne dokumenty wyślesz mailem. Nawet biorąc pod uwagę konieczność zawitania do naszego biura celem weryfikacji, będzie to krótsze niż stanie w kolejce na poczcie. A już z pewnością tańsze niż osobista wizyta u pracodawcy.

podpis kwalifikowany przy ubieganiu się o pracę

Sprawdź naszą ofertę podpisu kwalifikowanego i kup swój certyfikat już dziś. Wyniesie Cię on niecałe 44 grosze brutto dziennie. W zamian otrzymujesz komfort i elastyczność działania – nie tylko przy składaniu dokumentów rekrutacyjnych, ale również w kontakcie z urzędami czy sądami. Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z nami. Odpowiemy na wszelkie pytania i wspólnie dobierzemy produkt dopasowany do Twoich potrzeb.