Dlaczego podpis elektroniczny nie działa – najczęstsze błędy i problemy

Podpis kwalifikowany jest super ułatwieniem w prowadzeniu biznesu na odległość, ale i przy komunikacji z urzędami czy sądami. Jak każde rozwiązanie cyfrowe czasem jednak zdarza się, że może szwankować. Zazwyczaj problem leży w sprzęcie, który posiada użytkownik lub w metodzie jego działania. Postaramy się podpowiedzieć, jakie są najczęstsze przyczyny tego stanu rzeczy. Dlaczego podpis elektroniczny nie działa?

Sprawdź, czy Twój popis elektroniczny jest jeszcze ważny

To jedna z najczęstszych przyczyn problemów z podpisem elektronicznym. Licencja zwyczajnie mogła się zakończyć. Oprogramowanie zazwyczaj informuje o tym fakcie, podobnie jak dystrybutor podpisu, ale wiadomo – w tracie boju można zwyczajnie komunikatów nie zauważyć. W pierwszej kolejności więc sprawdź, kiedy zakupiono oprogramowanie i na jaki okres. Może zwyczajnie wystarczy przedłużyć licencję? Jeśli tak się stało, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą podpisu elektronicznego. Inną możliwością jest, że Twój certyfikat został unieważniony lub zawieszony. Zazwyczaj dzieje się tak tylko na wniosek Twój lub upoważnionego przedstawiciela po wystąpieniu niepokojących okoliczności, które zagrażają bezpieczeństwu rozwiązania. Należą do nich:

  • zawarcie nieprawidłowych lub nieprawdziwych danych w certyfikacie,
  • zmiana danych w certyfikacie,
  • zagubienie lub kradzież klucza,
  • ujawnienie kodów dostępu,
  • zniszczenie klucza prywatnego.

Informacja o tym powinna przyjść mailem na adres powiązany z kluczem. W przypadku zawieszenia podpisu kwalifikowanego, możliwego jest jego odwieszenie, ale tylko w terminie do 7 dni.

Dlaczego podpis elektroniczny nie działa: sprawdź, czy masz dobrą kartę

Bardzo często błędy pojawiają się także chociażby przy zmianie dostawcy podpisu kwalifikowanego lub zakupie nowego oprogramowania. Może się tak zdarzyć, bo najnowsze narzędzia nie współpracują ze starymi kartami, które są nośnikami podpisu. Można to w prosty sposób sprawdzić. Wystarczy zainstalować Charismatics Smart Security Interface. W zakładce „Rejestruj” wyświetli się typ posiadanej karty. Będziesz potrzebować wymiany, jeśli narzędzie pokaże Ci nazwy CardOS V4.3B lub CardOS V4.4. Wtedy zapraszamy do złożenia zamówienia na nowy nośnik, który zostanie dopasowany do Twojego obecnego czytnika i podpisu. By ułatwić tę procedurę, sugerujemy wybranie opcji „Nośnik wymaga wymiany” w trakcie zakupu.

Wczoraj działało, a dzisiaj nie działa

Dlaczego podpis elektroniczny nie działa, choć wczoraj wszystko było ok i na pewno certyfikat jest dalej ważny? Przede wszystkim spróbuj zrestartować komputer. Wbrew pozorom pozwala to „naprawić” bardzo wiele błędów. Może się także zdarzyć, że w wyniku błędu po stronie użytkownika został zablokowany kod PIN. Z pomocą przychodzi nam wyżej wspomniana aplikacja Smart Security Interface. Odblokowania można dokonać w zakładce „Odblokuj PIN”, gdzie należy wprowadzić bezpieczny kod z koperty oraz nowy PIN użytkowy karty. Uważaj, bo po trzykrotnym błędnym wpisaniu kodu, urządzenie zostaje zablokowane na stałe. W przypadku błędów odczytu karty, sprawdź swój czytnik – wypnij go i włóż ponownie. Sprawdź, czy do gniazda USB nie dostał się kurz lub inne zabrudzenie. Jeśli problem występuje z aplikacją i restart komputera nie przyniósł oczekiwanych zmian, spróbuj ją odinstalować i zainstalować ponownie. Zobacz również, czy masz zainstalowane wszystkie wymagane certyfikaty i czy zostały one zarejestrowane.

dlaczego podpis elektroniczny nie działa podpis kwalifikowany co to jest

To tylko najczęstsze błędy, które wynikają głównie z problemów sprzętowych po stronie użytkownika. Pamiętaj, że jeśli masz jakikolwiek problem, możesz się do nas zgłosić z pytaniem. Przed rozmową przygotuj wszystkie dokumenty, by przejść pozytywnie weryfikację. Gwarantujemy, że ewentualne problemy należą do rzadkości, jednak warto wiedzieć, co zrobić w przypadku najczęstszych błędów.