Podpis elektroniczny staje się już niemal niezbędnym narzędziem pracy każdego przedsiębiorcy – nie tylko w Polsce. Jesteśmy częścią Unii Europejskiej, firmy stają się międzynarodowe. Coraz więcej pracowników, ale i właścicieli firm nie jest obywatelami Polski. W takiej sytuacji podpis elektroniczny dla obcokrajowca wydaje się idealnym rozwiązaniem. Koniec z częstymi podróżami na znaczne odległości w celu złożenia jednego podpisu. Pytanie jest tylko jedno – jak uzyskać taki certyfikat?
Podpis elektroniczny dla obcokrajowca – dwie możliwości
Co do zasady należy wyodrębnić dwie sytuacje: kiedy obcokrajowiec:
- ma nadany numer PESEL,
- nie ma numeru PESEL.
Procedura w tych wypadkach nieco się od siebie różni, ale w dalszym ciągu jest prosta i przejrzysta. Numer PESEL jest niezbędny w przypadku chęci założenia profilu zaufanego ePUAP, za pomocą którego można uzyskać podpis kwalifikowany do komunikacji z administracją publiczną w Polsce, ale nie tylko. Może być on użyty także np. do podpisywania sprawozdań finansowych. Nie mając numeru PESEL, można uzyskać certyfikat wydawany przez prywatne organy, takie jak EuroCert. Czym się od siebie różnią i jakie są procedury?
Podpis elektroniczny w ePUAP
Najważniejsze jest właśnie uzyskanie numeru PESEL. Nie jest to trudna procedura. Wystarczy złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie gminy, jeśli obcokrajowiec nie ma możliwości meldunku powyżej 30 dni. Niezbędne jest posiadanie przy sobie dokumentu tożsamości. Mogą tu jednak wyniknąć pewne trudności, ponieważ w dokumencie należy wskazać podstawę prawną. Warto więc dokładnie przygotować się do wizyty w urzędzie. Zgłoszenie zostanie wówczas przyjęte od razu. Mając już upragniony ciąg cyfr, trzeba wysłać kolejny wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego, a następnie odręcznie złożyć podpis o zarejestrowanie certyfikatu. Procedura jest dość długotrwała, ale ma ważną zaletę – uzyskanie ePUAP jest darmowe.
Jak uzyskać podpis elektroniczny w EuroCert?
Warto pamiętać, że podpis elektroniczny dla obcokrajowca może być przydatny do wielu innych czynności cywilno-prawnych, których ePUAP nie obejmuje. Wówczas pozostaje jedynie wyrobienie podpisu kwalifikowanego z EuroCert. Dla nas nie ma znaczenia, czy masz jakieś numery i jakie. 😉 Procedura wygląda tak samo w przypadku obcokrajowca, jak i Polaka. Wystarczy, że zakupisz w naszym sklepie odpowiedni podpis kwalifikowany i umówisz się w naszym biurze na potwierdzenie tożsamości. Musisz zabrać ze sobą:
- dowód osobisty lub paszport – w przypadku obywateli Unii Europejskiej lub strefy Schengen,
- ważny paszport – w przypadku obywateli innych krajów.
Otrzymanie u nas podpisu elektronicznego dla cudzoziemca jest proste i szybkie. Certyfikat do wszechstronnego zastosowania możesz mieć już za kilkadziesiąt groszy dziennie.
Czy trzeba przyjeżdżać do Polski?
Nie. Wystarczy mieć podpis kwalifikowany od zagranicznego dostawcy, możemy polski certyfikat poświadczyć zdalnie – oczywiście dla tych samych danych osobowych. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług notariusza. Należy nam przesłać podpisane przez niego dokumenty EuroCert, na których notariusz poświadczy prawdziwość danych osobowych. Przyjmujemy bezpłatnie poświadczenia w językach: polskim i angielskim. W przeciwnym wypadku można dostarczyć tłumaczenie uwierzytelnione przez tłumacza przysięgłego lub skorzystać z naszej oferty tłumaczenia na miejscu.

Skorzystanie z naszych produktów jest niezwykle proste, nawet w przypadku podpisu elektronicznego dla obcokrajowca. Czytnik kart podpisu kwalifikowanego możesz otrzymać od ręki w naszej siedzibie we Wrocławiu lub dostarczymy Ci wszystko kurierem pod wskazany adres.