Opublikowano Dodaj komentarz

Utrata kasy fiskalnej – co zrobić?

utrata kasy fiskalnej

Kasa fiskalna jest podstawowym narzędziem pracy niemal każdego przedsiębiorcy, który oferuje towary i usługi osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej, szczególnie na miejscu. Obowiązek jej stosowania nie wynika jedynie z ułatwienia rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Urządzenie to jest obowiązkowe zgodnie z przepisami prawa, z drobnymi wyjątkami, o których pisaliśmy już niejednokrotnie na naszym blogu. Co jednak w przypadku, w którym nastąpi utrata kasy fiskalnej? Awaria, kradzieże, przypadkowe zawieruszenie? Podpowiadamy!

Utrata kasy fiskalnej na skutek kradzieży

Kradzieże to jedne z największych bolączek przedsiębiorców. Można się zdziwić, co złodzieje potrafią ukraść. Choć sama kasa fiskalna nie stanowi dużego łupu, to często pada ofiarą nadgorliwości i pomylenia jej z szufladą kasjerską. Co zrobić w takiej sytuacji? Przedsiębiorca ma 5 dni od momentu zdarzenia na zgłoszenie tego faktu do Urzędu Skarbowego. Wcześniej jednak należy zawiadomić policję. Do urzędu trzeba będzie złożyć:

  • potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży,
  • zgłoszenie kradzieży do US w dowolnej formie – ustawodawca nie podaje wzoru takiego zawiadomienia,
  • wszystkie dodatkowe dokumenty, które mogą być potrzebne.

Co jednak w przypadku, w którym termin 5 dni zostanie przekroczony? Urząd Skarbowy może nałożyć karę skarbową na podatnika zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym. Istnieje możliwość uniknięcia sankcji, pod warunkiem skorzystania z instytucji czynnego żalu. Najlepiej, by był on poparty dobrymi argumentami: chorobą, koniecznością opieki nad członkiem rodziny, pilnym wyjazdem.

Kradzież kasy fiskalnej – i co dalej?

Najczęściej ukradziona kasa fiskalna jest już stracona. Niezbędny jest zakup nowego urządzenia oraz jego fiskalizacji. Zgłoszenie kradzieży zapobiega jednak cofnięciu przyznanej ulgi w wysokości 700 złotych. Jeśli masz pod ręką kasę zastępczą, możesz z niej korzystać, jeśli chcesz zachować ciągłość biznesu. Może się jednak zdarzyć, że urządzenie się znajdzie. Policja je odzyska albo zwyczajnie okaże się, że nie padło ofiarą kradzieży. Najczęściej dzieje się tak w przypadku mobilnych kas fiskalnych. Jeśli kasa została przypadkowo odłożona w inne miejsce, a w międzyczasie doszło do kradzieży, łatwo jest o pomyłkę. Wówczas prawo nakłada dwa obowiązki na podatnika:

  • poinformowanie urzędu o odzyskaniu kasy,
  • przeprowadzenie przeglądu technicznego przed jej kolejnym użyciem.

Brak kasy fiskalnej w wyniku awarii

Z awariami jest nieco prościej. Wystarczy poinformować swojego serwisanta urządzeń fiskalnych o potrzebie naprawy. W tym czasie możesz korzystać z kasy rezerwowej, jeśli ją masz. W przypadku braku urządzenia zastępczego niemożliwe jest dokonywanie sprzedaży i konieczne staje się tymczasowe ograniczenie prowadzonej działalności. Czas naprawy zależy od usterki – niektóre można naprawić na miejscu, inne mogą zająć nawet 2 tygodnie pracy serwisu.

utrata kasy fiskalnej

Utrata kasy fiskalnej nie jest przyjemnym doznaniem: może spowodować naprawdę liczne konsekwencje i konieczność tymczasowego zawieszenia biznesu. Dlatego warto mieć kasę rezerwową, choć prawo tego nie wymaga.

Dodaj komentarz