Od jakiegoś czasu informowaliśmy o nowym obowiązku, który miał wejść w życie od 1 lipca 2022 roku. Mowa oczywiście o konieczności integracji kasy fiskalnej online z terminalem płatniczym. To był najnowszy pomysł Ministerstwa Finansów, którego celem miało być jeszcze większe uszczelnienie sprzedaży detalicznej. Na szczęście chyba dla wszystkich, pomysł ten został odroczony i to na całkiem długo.
Integracja kas fiskalnych z terminalami płatniczymi – o co chodzi?
W Ustawie z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców został wprowadzony nowy zapis mocą Ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Mowa o konieczności integracji kas fiskalnych online z terminalami płatniczymi od 1 lipca 2022 roku. Jak łatwo policzyć, polskie firmy i producenci urządzeń do obsługi biznesu zostali postawieni przed faktem dokonanym i mieli raptem 8 miesięcy na skuteczne wdrożenie rozwiązania oraz jego rozpowszechnienie. Jak wszystko, co Ministerstwo Finansów robi na szybko, tutaj także pojawiło się wiele problemów natury chociażby technicznej. Choć sam pomysł nie wydaje się zły, bo poza uszczelnieniem systemu podatkowego, zmniejsza się ryzyko pomyłek przy transakcjach bezgotówkowych.
Jak wygląda integracja kas z terminalami?
Dla zwykłego użytkownika jest to zwyczajne połączenie tych dwóch urządzeń, które umożliwia im przekazywanie między sobą informacji – na przykład kwoty do zapłaty. Oznacza to, że kasjer nie będzie musiał ręcznie przepisywać wartości sprzedaży z kasy do terminala. Wszystko wykona się automatycznie. Takie rozwiązania oczywiście już istnieją i najczęściej są stosowane w dużych placówkach handlowych. Jednak warto zwrócić uwagę, że terminale płatnicze, które to oferują, są zazwyczaj podpięte do całego systemu POS i są dość mocno droższe. Od strony technicznej natomiast problemów jest znacznie więcej. Trzeba rozwiązać wiele kluczowych kwestii:
- bezpieczeństwa przesyłania danych,
- formatu przesyłu i standardu komunikacji,
- uzgodnienia ze sobą sposobu komunikacji między producentami kas i terminali,
- aktualizacja obecnych urządzeń lub produkcja nowych.
Problemów jest znacznie więcej. Niemal od samego początku wskazywali je nie tylko przedsiębiorcy, ale także producenci czy firmy z branży IT.
Odroczenie nowego obowiązku – szczegóły
Zgodnie z najnowszymi informacjami, obowiązek integracji kas fiskalnych i terminali płatniczych został odroczony o 2,5 roku, a więc do 1 stycznia 2025 roku. To bardzo dużo i raczej producenci nie powinni mieć problemów w wyznaczonym czasie przygotować odpowiednie rozwiązania. Niestety, nie ma nic za darmo. Wieść gminna niesie, że opracowano kompromis. Polega on na odroczeniu tego obowiązku kosztem przesyłania przez operatorów płatności zbiorczych i zagregowanych danych finansowych. Porównują one wartości sprzedaży z kasy fiskalnej i kwoty pobrane terminalem. W przypadku rozbieżności, urząd skarbowy będzie mógł dokonać przeglądu dokumentów i nałożyć ewentualną karę.
Jak będzie wyglądał obowiązek integracji?
Na chwilę obecną wygląda na to, że zapis w ustawie dotyczący integracji pozostanie bez zmian, z jednym wyjątkiem – daty. Dotyczy to także kar za niedopełnienie tego obowiązku, które wynoszą 5 tysięcy złotych od terminala i są nakładane na przedsiębiorców. Ci dość głośno wskazywali, że nie są odpowiedzialni za rozwiązania techniczne oferowanych im urządzeń i mają w tym wiele racji. Jeśli producentom nie uda się w pełni zintegrować swoich terminali z kasami w wyznaczonym terminie, za ten problem zapłacą właściciele firm. Miejmy nadzieję, że przez najbliższe 2,5 roku zmieni się także wydźwięk tej kary.
Integracja kasy fiskalnej z terminalem płatniczym to w zasadzie obowiązek nakładany na producentów tych urządzeń. Przedsiębiorca będzie korzystał z tego, co dostanie do użytkowania. Trzeba jednak o nim wiedzieć, by móc upewnić się, że od 1 stycznia 2025 roku wszystko będzie działało bez zarzutu. Szczególnie przy obecnie obowiązującym przepisie o zapewnieniu klientom możliwości zapłaty za towar lub usługę bez użycia gotówki.